Friday, May 19, 2006

unconditional love

he was born 4 years ago on 1st April, he is my first nephew.. kelahiran dia mmg ditunggu2, cucu sulung, lelaki plak tu, lagi2 in e all-girls family.. dia mmg ditatang bagai minyak yg penuh.. ohh sgt2 penuh actually... :D kira2nya mcm everything i do, i do it for you la...
since im e only one yg berjadual kerja yg agak flexi, byk masa dihabiskan bersama dia, dlm melihat dia membesar hingga kini, i hv my own portion di dalam itu... cuti2 saya dikorbankan utk menjaga dia, menyesal?? oh tidakk... setiap saat bersama dia mmg menyeronokkan, sayalah yg bertanggungjawab mengajarnya lagu2 Linkin Park, Sheila on 7, peterpan ... at the age of 11 or 12 mths, dia dah boleh headbangin bila dgr lagu Linkin Park ... kdgkala ke pejabat pun saya angkut dia, hampir semua aktiviti saya pasti melibatkan dia, menonton bola, bermain bola, tehtarik session di kedai mamak, lepak2 di coffee shop, shopping, berjoget2 bila dgr lagu menuju puncak, bergaduh, wrestling dn mcm2 lagi... pendek kata, sepanjang dia di sisi saya, hidup ini rasa penuh warna warni, setiap kali bertugas di luar kawasan, pasti teringat2kan dia... setiap kali rakan2 sekerja bercerita mengenai anak masing2, saya ada dia utk dijadikan bahan cerita...
dengan dia saya explore mcm2 perkara baru, never underestimate budak2 kecil ini, dari dia saya belajar erti sebenar unconditional love (kasih sayang yang tidak berbelah bagi), erti sabar, erti tanggungjawab dan setiap kali memandang mata jernihnya ketika berhadapan hari2 yg mencabar, mata itu seakan2 berkata, dont worry, things will be ok .... ramai berkata, dia byk mewarisi perangai saya... mungkin juga sbb kami berkongsi zodiak yang sama...
may 2005, dia mengikut ibunya ke luar negara utk selama tiga tahun... ohh ketika itu, Allah saje yg tahu betapa sakitnya tanpa dia di depan mata... masih terngiang2 raungan dia mau mengikut kami pulang ke malaysia... bukan saya sahaja yg terasa ketiadaan dia, malah e whole family in malaysia begitu... kdg kala terpandang baju dia, mainan dia, air mata itu bisa meleleh deh.... dan bila mendengar cerita2 yg dia juga tidak betah hidup di sana, lagilah terasa kesedihan itu... kerana dia, ibu saya sanggup belajar menggunakan YM dan webcam walaupun terkial2 demi utk melihat perkembangan cucunya....
akhirnya, ketentuan Allah pada saya utk menyambung pelajaran di sini ada hikmahnya walaupun perancangan asal adalah di tempat lain.... saya dapat bersama dgn dia kembali, jarak antara kami hanyalah sejam perjalanan, hampir setiap minggu pasti kami bertemu, dan dia kerap bertanya kenapa saya tidak duduk serumah dgn dia, jawapan yg diberikan tidak memuaskan hati dia.. dia mahukan saya sentiasa bersama dia... that is so sweet my dear! ikut hati mmg saya maukan begitu tapi mana mungkin begitu.... namun berada sedekat ini dengan dia sudah mencukupi bagi saya, kerana dia, saya masih waras walau apa pun yg berlaku ke atas diri saya... kerana dia, saya masih mampu ketawa gembira walaupun ada waktunya hati saya hancur berderai... di sini, tiada lagi aktiviti teh tarik session tapi digantikan dgn aktiviti bermain2 di park dan menikmat scones&hot choc di coffee shop... kerana kasih dan sayang dari anak sekecil 4 tahun ini, saya rasakan hidup ini mmg bermakna...

to my dear fi, walau nakal mcm mana pun kamu, walau mcm mana kamu buat CN marah, i will always love you...
and to the parents of fi, terima kasih sbb memberikan saya ruang utk bersama fi

7 Comments:

At 4:42 pm, Blogger aNIe said...

Isas anak2 kecil biar siapa pun mereka pasti akan buat kita rindu dengan keletah mereka...

Eh! Hari jadinya pada 1/4...sama ngan hari lahir hubby kak lady...moga anak sdara tu akan mempunyai sifat, azam & semangat juang yang tinggi macam hubby kak lady...

 
At 4:56 pm, Blogger Idham said...

Isas, kat mana tu di UK? bunyi mcm ramai je masyarakat melayu kat situ...in Wales by any chance?

eh...kaklady sempat tu promo suami tersayang dia hehehe *smile*

idham

 
At 6:05 am, Blogger Pastinya, AAK said...

Salam terjumpa blog nih ... cerita yang menarik. Salam kenal jugak.

 
At 8:36 am, Blogger ays_as said...

kak lady: moga2 mcm tu lah... but a lil manja this lil boy
id: im in midland area.. boleh tahanlaa ramai malay comunity kat sini..
mal e great: salam perkenalan, dtgla lagi

 
At 9:30 am, Blogger anggerik merah said...

ISIS,

salam perkenalan. Thanks for comng to my blog. I read yours. Glad to know the decision that you made.

Your nephew Fi, source inspiration to heal the past... children are so adorable. Loads we can learn from them.

You take care now.

 
At 9:31 am, Blogger anggerik merah said...

Sorry, my typo ISAS..

 
At 9:16 pm, Blogger ays_as said...

anggerik merah: thanx 4 e kunjung balas.. yups FI is my inspiration!! without him kurang waras agaknya saya menghadapi detik2 mencabar bergelut dgn hari2 saya di sini

 

Post a Comment

<< Home